20. joulukuuta 2009

Uudet nopean shakin turnaukset 2010

Uusi vuosi 2010 tuo pieniä muutoksia: Lauttasaaren cup uudistuu, ja ohjelmistoomme tulee uusi nopean shakin mestaruussarja. Saimme ideat jäsenkyselystä ja teimme päätökset muutoksista kerhon hallituksen kokouksessa 9.12.2009.

Cup

Lauttasaaren cup pelataan jatkossa kahdesti vuodessa. Yleisön pyynnöstä cup-pelejä tulee kaikille enemmän kuin ennen: ensin pelataan 4 alkuryhmää, joiden 2 parasta (yhteensä 8 pelaajaa) pääsee pudotuspeleihin eli puolivälieriin. Siis jalkapallon MM-kisojen tyyliin.

Esimerkki 16 pelaajan cupista:

  • Vuosina 2002–2009 cupissa pelattiin kaikkiaan 15 ottelua. Jokainen pelasi 1–4 ottelua.
  • Uudessa cupissa pelataan kaikkiaan 31 ottelua (alkuryhmissä 24, pudotuspeleissä 7). Jokainen pelaa 3–6 ottelua.

Yksittäisen cup-ottelun säännöt ovat pääosin entiset: pari pelaa 2, tarvittaessa 4 tai 5 peliä, jotta voittaja saadaan selville. Uudistettujen sääntöjen yksi muutos on, että alkuryhmän ottelusta saa täydet 3 pistettä, jos voittaa ottelun kahdessa pelissä; muutoin tulos on 2–1. Siis jääkiekon SM-liigan tyyliin on parempi voittaa varsinaisella peliajalla. Myös voitettujen ja hävittyjen pelien erotus saattaa vaikuttaa tasaisen alkuryhmän sijoituksiin, joten otteluvoitto 2–0 on parempi kuin 1½–½.

Tammikuussa alkavaan cupiin voi ilmoittautua Nimenhuudossa tai suoraan turnaussihteerille Janne Kauppiselle.

Nopean shakin GP-sarja

Uutena turnauksena ohjelmistoon tulee nopean shakin GP-sarja. Idea on kopioitu pikapelin GP-sarjasta: pisteet lasketaan Formula 1 -kisojen tyyliin, tosin vuonna 2010 vielä vuosien 2003–2009 pistelaskun mukaan eli pisteitä 8 parhaalle.

Nopean shakin GP-osakilpailut pelataan kerhohuoneella kuun viimeisenä keskiviikkona. Heinä- ja joulukuun osakilpailut pelataan Piratti-turnauksina. Miettimisaika on 15 + 15 minuuttia tai 10'05". Kerhohuoneella pelataan 4–5 kierrosta, Piratissa täydellinen turnaus.

Reijo Rautio alkaa laskea kerhon sisäistä nopean shakin vahvuuslukua GP-sarjan osakilpailuista. On kiinnostava vertailla, miten itse kunkin luku eroaa pikapelin vastaavasta luvusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti