4. joulukuuta 2010

Oikean aikatasoituksen käyttö pikapelissä?

Normaalissa kerhoillassa yleisin pelimuoto on pikapeliturnaus, jossa kaikki pelaavat kaikkia vastaan. Tämän turnausmuodon ongelma on minusta kuitenkin se, että vastakkain joutuvat tasoltaan selvästi eritasoiset sekä eri tavalla pikapeliin rutinoituneet pelaajat. Jos vastakkain asetetaan paljon pikapeliä tahkonnut noin 2000:n vahvuinen pelaaja ja harvakseltaan pikapeliä pelaileva noin 1400:n vahvuinen patzer, niin onko tällaisessa ottelussa tasa-ajoin pelattuna mitään järkeä? Suunnilleen sama asetelma, kuin jos leijona ja lammas laitettaisiin areenalle taistelemaan keskenään...

Erityisesti aloittelijoille pikapeli on usein vaikeaa, ja jotkut pelaajat eivät tule koskaan kehittymään kovin hyviksi. Kun tällaiset pelaajat joutuvat pelaamaan 3 min + 2 sek. inkrementillä vahvoja pikapelureita vastaan, niin pelin tulos on jo ennakolta selvä. Pelissä ei ole jännitystä paremman pelaajan kannalta (helppo rutiinivoitto) eikä heikomman pelaajan kannalta (varma rutiinitappio). Ymmärtääkseni pelaamme shakkia kuitenkin juuri peliin sisältyvän jännityksen vuoksi - lähes etukäteen varma voitto tai häviö eivät motivoi pelaamista.

Kuinka "pisteautomaatin" rooliin joutuneet pelaajat ja erityisesti aloittelijat voisivat saada enemmän onnistumisen mahdollisuuksia eli aidon pelijännityksen kokemista pikapeli-illoissa? Ratkaisu on tietenkin oikea aikatasoituksen käyttö. Peli on myös paremman pelaajan kannalta haastavampi ja jännittävämpi, kun aikaa on reilusti vähemmän kuin heikommalla vastustajalla! Aikatasoituksista tulee kuitenkin usein napinaa: mikä on oikea aikatasoitus ja miten sitä tulisi soveltaa kerhon pikapeli-illassa?

Ehkä jotain osviittaa antaa Tammer-Shakin kinkkuturnauksessa tänä vuonna sovellettava nopean shakin aikatasoitustaulukko:
- pelaajien vahvuusero yli 600 selopistettä: vahvemmalle pelaajalle 3 minuuttia, heikommalle 27 minuuttia eli 3+27 - pikapelissä siis 1+9min?
- pelaajien vahvuusero 400-600 pistettä: 6+24 min - pikapelissä 2+8 min?
- pelaajien vahvuusero 400-200 pistettä: 9+21 min - pikapelissä 3+7 min?
- pelaajien vahvuusero 200-100 pistettä: 12+18 min - pikapelissä 4+6 min?

Miettikää ja kommentoikaa, miten pikapeli-iltojen otteluista saataisiin entistä tasaisempia ja jännittävämpiä eritasoisten pelaajien välillä! Entä mikä on oikea aikatasoitus, kun kerhon pikapeli-iltaan tulee mukaan elämänsä ensimmäistä pikapeliturnausta kokeileva aloittelija?

2 kommenttia:

Jussi kirjoitti...

1+9 on hyvä aikatasoitus vahvuuserojen kannalta, mutta siinä aika herkästi jo tulee tilanne, jossa vahva pelaaja ei yksinkertaisesti ehdi tekemään mattia vaikka edelleen ylipelaakin vastustajansa. Luulisin tän etenkin korostuvan vanhempien pelaajien kohdalla ihan luonnollisista syistä. Lisäksi Suomessakin on n. 2000-tasoisia pelaajia, joilla yhden siirron tekeminen fysiologisista syistä johtuen vie vähintään 2 sekuntia, jolloin 1+9 aikatasoituksilla heikommalla pelaajalle riittää että sinnittelee yli 30 siirtoa, vaikka sitten uhraamalla tavaraa jotta saa estettyä vastustajaa tekemästä nopeaa mattia.

Eli yleisellä tasolla 1+9 on hyvä tasoitus, mutta siihen pitäisi kuitenkin luoda joustoa erikoistilanteita varten. Kerhoiltapeleihin uskoisin että 1+9 sopinee ihan mainiosti ja epävirallisissa turnauksissa voi hyvin vähän joustaakin sen suhteen, mitä toiveita pelaajilla on.

Jyrki Heikkinen kirjoitti...

Kerhollamme on pelattu tasoitusajoin niin kauan kuin muistan, mutta yllättävän moni ei halua ottaa tasoitusta vastaan. Uusia pelaajia vastaan on myös lähes poikkeuksetta pelattu 2 + 8 minuutin ajoilla.

Kannatan ehdotettuja tasoituksia, jopa 1 + 9 minuutin aikaa, vaikka niissä on yksi harmittava puoli: tasoitusaikaa ei oikein voi pelata inkrementin kanssa.

Viime vuosina olemme pelanneet inkrementtiajoilla yhä enemmän, koska se on lähempänä shakkia kuin puunhakkuuta. Myös Lauttasaaren cup ja (avoin) mestaruus kannattaisi pelata ensisijaisesti inkrementtiajoilla ensi vuodesta lähtien.

Tai ehkä pikapelin tasoituksia voisi kokeilla inkrementtien kanssa, esimerkiksi 1 + 9 minuutin sijasta 0'21" (1 s inkrementti) vastaan 7'02" (2 s inkrementti)?

Kerhomme aktiivisten pikapelaajien selohaitari on muuten vain 1670–2100. Lähes kaikissa keskinäisissä peleissämme seloero on alle 400 pistettä, ja tasoitus siis enintään 3 + 7 minuuttia. Lisäksi kerholla käy tietysti paljon selottomia, joille annetaan enemmän tasoitusta.

Lähetä kommentti