Shakkikerhon toiminta on piristynyt
Viimeisen parin vuoden aikana Lauttasaaren shakkikerho on ollut vahvassa nousussa: kerhon jäsenmäärä on kasvanut, lisenssipelaajien määrä on noussut, peli-iltoihin tulee jatkuvasti uusia shakinpelaajia ja edustusjoukkueiden määrä kasvoi kahdesta joukkueesta kolmeen joukkueeseen.
En usko, että kyse on sattumasta. Kyse on toimintatapojen uudistamisesta, painopisteiden vaihtamisesta ja kerhon tiedotuksen parantamisesta. Yksittäiset muutokset voivat tuntua pieniltä ja ne saattavat vaikuttaa hitaasti.
Lauttasaaren kokemukset voivat olla hyödyksi myös muille shakkikerhoille. Siksi hahmottelen tässä ja seuraavassa blogijutussani suuntaviivoja, joita seuraamalla myös muut shakkikerhot voivat piristää toimintaansa.
Blogi pystyyn
Pari vuotta sitten Suomen shakkimaailma kuohui, kun Helsingin Sanomat oli lopettamassa perinteikästä shakkipalstaa. Menetys ei kuitenkaan ollut kovin suuri, sillä verkko on nykyään täynnä ajankohtaista shakkiuutisointia. Viikottain julkaistavan shakkipalstan uutiset olivat jo ilmestymispäivänä vanhoja uutisia. Sanomalehti on hidas ja kallis viestintäväline.
Verkkojulkaiseminen puolestaan on erittäin edullista. Pienet yhteisöt voivat käyttää verkon maksuttomia blogipalveluita verkkosivujensa pohjana. Esimerkiksi tämä blogi pyörii Googlen maksuttomalla Blogspot-alustalla. Blogspot-blogin pystyttäminen ei vaadi minkäänlaista teknistä osaamista -- kuka tahansa onnistuu rakentamaan uuden blogin muutamassa minuutissa.
Blogi on useassa suhteessa staattista sivustoa parempi ratkaisu pienelle kerholle. Ehkä tärkein blogin etu liittyy sen käytön yksinkertaisuuteen: kuka tahansa osaa päivittää blogia ja kirjoittaa uusia juttuja. Tämän ansiosta kenelle tahansa halukkaalle kerhon jäsenelle voidaan antaa kirjoitusoikeus blogiin.
Kun kaikilla halukkailla on oikeus päivittää blogia, kertyy blogiin helposti sisältöä. Tiedotus ei ole enää kerhon sihteerin, puheenjohtajan tai hallituksen nörttijäsenen vastuulla. Näin tiedotustoiminta ei rasita ketään yksittäistä kerhon jäsentä kohtuuttomasti.
Sisältömarkkinointi tuo jäseniä
Sisältömarkkinointi tarkoittaa ihmisiä kiinnostavan, relevantin tiedon jakamista maksuttomasti. Nykyään verkko on sisältömarkkinoinnin tärkein kanava, mutta sisältömarkkinointia voidaan yhtä hyvin julkaista esimerkiksi asiakaslehtenä tai sponsoroituna televisio-ohjelmana.
Sisältömarkkinointi auttaa kerhoamme kolmella tapaa:
- Muiden kerhojen jäsenet tuntevat kerhomme entistä paremmin. Saamme jatkuvasti myönteistä huomiota joukkueturnauksissa. Viimeksi pari viikkoa sitten Tampereella useiden kerhojen edustajat kehuivat kerhomme blogia ja kertoivat suunnittelevansa oman blogin perustamista.
- Google tuo shakista kiinnostuneita lukijoita blogiin. Google pitää tiiviisti päivittyvistä blogeista. Lisäksi blogiin on kertynyt jo niin paljon shakkiaiheista sisältöä, että blogi nousee hyvin monilla eri hakusanoilla Googlen hakutulosten kärkeen. Näin shakista kiinnostuneet, itselleen kerhoa etsivät suomalaiset päätyvät juuri tälle sivulle.
- Sisällön ansiosta shakista kiinnostuneet vakuuttuvat siitä, että kerhomme toimii ja on avoin uusille jäsenille. Tämä onnistuu, kun blogissa vältetään sisäpiirimäisyyttä ja otetaan huomioon myös uudet harrastajat. Keskeisen tärkeää on myös se, että tiedot kerhoiltojen ajasta ja paikasta ovat ajan tasalla.
Staattiset sivustot sisältävät usein vanhentunutta tietoa -- monen shakkikerhon sivujen päivitys on unohtunut jo vuosia sitten. Vanhentuneet tiedot herättävät epäilyksen siitä, että kerho ei enää toimi lainkaan. Blogi taas on helppo pitää ajan tasalla, silloin lukijat löytävät myös kerhoiltaan.
Kerhon oman blogin perustaminen näyttää jälkikäteen tarkasteluna selvältä käännekohdalta jäsenmäärämme kehityksessä ja kerhotoiminnan piristymisessä. Siksi jokaisen shakkikerhon kannattaa vakavasti harkita oman blogin perustamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti