Kilpailut

Kerhokilpailut ovat kaikille avoimia, eivätkä ne ole selokelpoisia:

Tasapisteisiin päätyvien sijoitukset ratkaistaan vertailuilla.

Mestaruus

Pelataan 1–2 ryhmässä 5–7 kierrosta kuukauden välein maalis–lokakuun aikana. Pelit on pelattava kyseisen kuukauden aikana. Osanottajia on yleensä ollut 14–22. Kiertopalkintona on Eero Patolan lahjoittama pokaali.

Jokainen pelipari sopii itse, milloin ja missä pelaa ja millä miettimisajalla. Usein käytettyjä miettimisaikoja:

  • 70 min. 40 siirtoon + 20 min. loppupeliin + 30 s inkrementti siirrosta (60-siirtoinen peli voi kestää 4 tuntia).
  • 60 min. + 30 s inkrementti siirrosta (60-siirtoinen peli voi kestää 3 tuntia).
  • 90 min. 40 siirtoon + 30 min. loppupeliin (mekaanisille kelloille).

Peleissä pidetään pöytäkirjaa, ja pelit kootaan kerhon PGN-peliarkistoon.

Cup

Pelataan kahdesti vuodessa. Ensimmäinen cup alkaa tammikuussa, toinen heinäkuussa. Pelattu vuodesta 2002 lähtien, alkuaikoina kolmestikin vuodessa.

Osanottajat jaetaan 4 alkuryhmään, joissa jokaisessa on 3–6 henkeä ja joissa pelataan kaikki kaikkia vastaan. Alkuryhmien 2 parasta (yhteensä 8 pelaajaa) pääsee puolivälieriin, joiden voittajat välieriin, joista voittajat taas loppuotteluun. Voittaja saa shakkiaiheisen taulun kiertopalkinnoksi.

Alkuryhmien sijoitukset määräytyvät seuraavasti:

  • Ottelupisteet.
  • Pelipisteet (voitettujen ja hävittyjen pelien erotus).
  • Keskinäinen ottelu.
  • Uusintaottelu nopeammin peliajoin.
Alkuryhmien aikataulu

Alkuryhmät pelataan tammi–huhtikuussa (heinä–lokakuussa); puolivälierät, välierät ja loppuottelu touko–kesäkuussa (marras–joulukuussa).

Muutos sääntöihin 2024: Alkuryhmien ottelut pelataan 3 tai 5 viikon jaksoissa Berger-taulukoiden mukaisesti.

3–4 pelaajan alkuryhmän kierrokset (peliaikaa 5 viikkoa kierrokseen):

  1. 1–(4), 2–3
  2. (4)–3, 1–2
  3. 2–(4), 3–1

5–6 pelaajan alkuryhmän kierrokset (peliaikaa 3 viikkoa kierrokseen):

  1. 1–(6), 2–5, 3–4
  2. (6)–4, 5–3, 1–2
  3. 2–(6), 3–1, 4–5
  4. (6)–5, 1–4, 2–3
  5. 3–(6), 4–2, 5–1

Peliparit sopivat itse, missä ja milloin kyseisen kierroksen aikana pelaavat. Jos ei noudata aikataulua, pelaajan ottelu merkitään hävityiksi.

Ottelun kulku

Ottelupari pelaa 2, 4 tai 5 peliä:

  • Ottelupari pelaa vaihtovärein kaksi peliä inkrementtiajalla 20'+10".
  • Jos tulos on tasan, pelataan kaksi peliä ajalla 10'+05".
  • Jos tulos on edelleen tasan, pelataan yksi peli, jonka värit arvotaan. Valkealla on 6 minuuttia, mustalla 5 minuuttia, ja tasapeli riittää mustalle otteluvoittoon.
  • 4 ensimmäistä peliä pelataan nopean shakin säännöillä (laittomasta siirrosta vastustaja saa 2 minuuttia lisäaikaa, kolmannesta häviää pelin).
  • Mahdollinen 5. peli pelataan pikashakin säännöillä.

Jos ottelupari ei ole tasainen, heikompi pelaaja saa aikatasoitusta.

Alkuryhmien ottelupisteiden laskenta:

  • Jos ottelu ratkeaa 2 pelissä, tulos on 3–0.
  • Jos tarvitaan 4 tai 5 peliä, tulos on 2–1.

Pikashakin GP-sarja

Pikashakin kuukausisarjassa on 12 osakilpailua, joiden 8 parasta saavat pisteitä seuraavasti: voittaja 10, toinen 8, sijat 3–8 saavat 6–1 pistettä. Pelaajan maksimipistemäärä on 80, koska vain 8 parasta tulosta lasketaan mukaan.

  • Miettimisaika: 3'+02" (tai 5 + 5 min.).
  • Pelipaikka: Kerhohuone.
  • Pelipäivä: Kuukauden 1. keskiviikko klo 18:30.

Poikkeukset osakilpailujen pelipäiviin:

  • Heinäkuun osakilpailu pelataan usein saunaturnauksena ennen juhannusta.
  • Elokuun osakilpailu pelataan pikashakin Lauttasaaren mestaruuskisana ennen joukkuepikashakin SM-kisoja.
  • Joulukuun osakilpailu pelataan pikkujoulukilpailuna kerhohuoneella ennen joulua.

Pikashakin mestaruus

Joukkuepikashakin SM-kisojen "virallinen" kenraaliharjoitus. Osanottajia on yleensä reilusti toistakymmentä. Kiertopalkintona on Eero Patolan vuonna 2001 lahjoittama pokaali. Kilpailu pelattiin ravintola Blue Peterissä Lauttasaaressa 2006–2009 ja muulloin useimmiten Seurasaaren ravintolassa vuoteen 2022 asti.

  • Miettimisaika: 3'+02" (5 + 5 min. vuoteen 2023 asti).
  • Pelipäivä: Heinä–elokuussa keskiviikko ennen joukkuepikashakin SM-kisoja.