23. elokuuta 2010

Tuotevalikoima kuntoon -- shakkikerhon markkinointi, osa 2

Shakkikerhon sisältömarkkinointi, ajankohtaista tietoa sisältävät verkkosivut, taajaan päivitettävä shakkiaiheinen blogi ja muu mainonta menevät hukkaan, jos itse tuote ei ole kunnossa. Ainakin Lauttasaaressa kerhotoiminnan piristystä edelsi "tuotevalikoiman" uudistaminen.

Eroon pelkästä pikapelistä

Lauttasaaressa pelattiin vuosikaudet keskiviikkoisin lähes pelkästään viiden minuutin pikapeliä. Tämä miellytti monia pitkäaikaisia kerhon jäseniä, joiden mielestä pikapeliturnaus oli paras mahdollinen tapa viettää keskiviikkoiltaa.

Pikapeli on kuitenkin uusien shakkikerholaisten kannalta kaikkein hankalin, vaikein ja turhauttavin pelimuoto. Harvasta satunnaisesta kävijästä tuli kerhoiltojen vakituista vierasta, vaikka uusien pelaajien kanssa pelattiin (ja pelataan yhä) 2-8 -aikatasoituksella.

Toisaalta monet kerholla on myös jäseniä, jotka eivät ole erityisen innostuneita pikapelistä. Esimerkiksi itse saan riittävän pikapeliviihteen netin FICS-palvelimen kolmen minuutin bliksteistä. En vaivaudu kaupungin toisella laidalla sijaitsevaan kerhoiltaan vain pahoinpitelemään digikelloja.

Vaihtelua ohjelmaan

Tällä hetkellä kerhossa pelataan useita erilaisia turnaussarjoja. Pikapelin ystävät pelaavat kuukausittaista Grand Prix -kilpailusarjaa, johon olen itsekin osallistunut kaupungissa ollessani.

Jotta shakkikerhon tarjoama toiminta kiinnostaisi mahdollisimman monia shakinpelaajia, tarvitaan kerhon valikoimaan erilaisia pelimuotoja. Lauttasaaressa pelataan nykyään kaksi cup-muotoista turnausta joka vuosi ja vuosittain pitkän pelin ajoilla pelattavaa avointa mestaruusturnausta. Lisäksi ohjelmassa on esimerkiksi puolen tunnin turnauksia.

Pitkän tauon jälkeen otettiin myös etäpeli mukaan kerhon ohjelmaan. Kerho pelaa ystävyysottelun belgialaista shakkikerhoa vastaan eräällä Internetin shakkipalvelimella. Tämä pelimuoto viehättää varsinkin kirjepelin ja pitkien aikojen ystäviä.

Lisäksi kerho on alkanut järjestää erillisiä aloittelijaturnauksia. Nämä ovat osoittautuneet erittäin suosituiksi. Pääkaupunkiseudulla on selvästi ollut kysyntää tämäntyyppiselle turnaukselle.

Jokaiselle jotakin

Lauttasaaren shakkikerho pyrkii siis tarjoamaan jokaiselle shakinharrastajalle jotakin. Näin voimme tavoittaa aikaisempaa enemmän pelin ystäviä. Lisäksi kerhon vanhat jäsenet saadaan pidettyä mukana toiminnassa.

Jäsenkadon kanssa kamppailevien shakkikerhojen kannattaakin miettiä, onko kerhon tuotevalikoima kunnossa. Kyse jäsenkadolle voi hyvinkin olla siinä, etteivät jäsenet koe kerhon turnausmuotoja omakseen. Turnausmuodoissa voi piillä myös syy siihen, että satunnaisista kävijöistä ei koskaan tule kerhon jäseniä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti