Garry Kasparovin kirja Syvä äly (2019) on henkilökohtainen tilitys Ihminen vastaan kone -otteluista, jotka Kasparov pelasi IBM:n Deep Blueta vastaan 1996–1997. Alaotsikko "Missä koneen älykkyys päättyy ja ihmisen luovuus alkaa" vihjaa harhaanjohtavasti kirjan käsittelevän enemmänkin tekoälyä, mutta kirja tuskin kiinnostanee muita kuin shakinpelaajia.
Haluan tehdä sen selväksi heti alkuun. Inhoan häviämistä. Inhosin hävitä huonosti pelattuja pelejä ja inhosin hävitä hyviä pelejä. Inhosin hävitä heikoille pelaajille ja inhosin hävitä maailmanmestareille.
Kirja huipentuu Kasparovin ensimmäiseen klassisen ottelun häviöön 1997 ja tuon ottelun ratkaisevaan 6. peliin, hänen kaikkien aikojen lyhytsiirtoisimpaan häviöönsä – "elämäni tuskallisimpiin kuuluva kokemus".
Kiinnostavinta on Kasparovin kuvaama laudan ulkopuolella käyty psykologinen taistelu.
"Huijasiko Deep Blue?" Vastaukseni on aina ollut: "En tiedä." 20 vuoden itsetutkiskelun, paljastusten ja analyysin jälkeen vastaukseni on nyt: "Ei." Se miten pitkälle IBM meni voittaakseen oli reilun pelin periaatteiden pettämistä.
Kirjassa ei ole yhtään shakkidiagrammia, mutta Kasparov kuvaa perusteellisesti muutamia ratkaisevia asemia.
Deep Blue – Kasparov, 2. peli, 1997:
Deep Blue oli pelannut keskipelin erinomaisesti, joten Kasparov uskoi tämän myös laskeneen voittojatkon ja luovutti. Seuraavana päivänä tuli musertava tieto: jatkossa 45...De3! 46.Dxd6 Te8 musta olisi saanut tasapelin.
Kasparov – Deep Blue, 5. peli, 1997:
Tässä asemassa Deep Blue yllätti Kasparovin:
Deep Bluen omituinen mutta heikko siirto 11...h5 osoittautui tehokkaammaksi kuin hyvä siirto sen vuoksi, miten se vaikutti minuun psykologisesti.
Lukemista häiritsee, että shakki on kirjoitettu Kielitoimiston ohjeistamaan "ensisijaiseen" muotoon šakki, jota en ole nähnyt kenenkään shakinpelaajan käyttävän. Kuinka moni kirjoittaa suši tai geiša – tai edes löytää näppäimistöstään š-merkin?
Kirjaa saa ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoista. Hyvä pari kirjalle on Netflixistä löytyvä dokumenttielokuva AlphaGo (2017), joka keskittyy toiseen Ihminen vastaan kone -otteluun ja käsittelee enemmän koneoppimista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti