1. helmikuuta 2022

Helmikuun pelaaja: Kari Männistö

Shakkisiirtojen oppiminen

Opiskellessani Kokkolan teknillisessä koulussa 1968–71 kämppäkaveri opetti. Olin silloin jo aikuinen.

Kuinka usein pelaat shakkia?

Nuorempana olin aktiivinen, nykyään pelaan verkossa iltaisin silloin tällöin. Koko harrastusajan olen pyrkinyt osallistumaan paikallisen kerhon toimintaan.

Shakkikerhoon liittyminen

Kerhopaikkakunnat aikajärjestyksessä: Kokkola, Pori, Hanko, Uusikaupunki, Helsinki. LauttSSK:n jäsenenä 3 vuotta. Asuinpaikkani Matinkylän shakkikerhon toiminta ei vastannut odotuksiani.

Saavutukset shakissa

Selopisteeni ovat joskus olleet reilu 1900, joten ei mainittavia saavutuksia. Yleensä olen ollut kerhojen keskikastia.

Paras peli

Esimerkkinä onnistuneesta ja minun tyyliini sopivasta pelistä käy vaikka viimeinen JSM-peli Kari Männistö (LauttSSK) – Nuutti Karjalainen (PSY), 11.12.2021.

Unohtumaton shakkikokemus

Uudenkaupungin Shakkikerho teki vastavierailun Novgorodiin (Uudenkaupungin ystäväkaupunki), jossa olin mukana. Yksi epäkohta jäi meitä kismittämään, heillä nimittäin oli eri miehet pelaamassa kuin illan veneretkellä ja saunaillassa. Kotikenttäetu oli heillä melkoinen seuraavan päivän peleissä.

Avausvalikoima

Valkeilla avaan d4, josta monesti seuraa kuningasintialainen. Mustilla mieliavauksiani ovat Caro–Kann tai Nimzo-intialainen riippuen valkean avauksesta.

Pelityyli

Asemallinen ja pienen edun turvin loppupeliin johtava pelitapa on mieleeni. Sekava ja taktinen hyökkäystyyli on minulle kauhistus.

Shakkimotto

Jos ei usko voittavansa, on jo hävinnyt pelin.

Shakki-idolit

Maailmanmestareista Petrosjan pelityylinsä ja Fischer monipuolisen taitonsa takia. Jos asemassa oli voitonmahdollisuus, niin kyllä Fischer sen myös löysi ja toteutti.

Miettimisaika

Pikapelissä minulla tulee tyypillisesti aikapula ja häviö. Pitkässä pelissä pärjään mielestäni paremmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti