12. maaliskuuta 2022

Ennen ensimmäistä shakkikisaa

Vastauksia kysymyksiin, joita on tullut nopean shakin aloittelijakisan osallistujilta.

Miten peli voi päättyä tasan?
Voit ehdottaa tasapeliä omalla miettimisajallasi, kun olet tehnyt siirron etkä ole vielä käynnistänyt vastustajan kelloa. Vastustajalla on aikaa vastata tasapelitarjoukseen oman siirtonsa ajan. Hän voi joko sanallisesti hyväksyä tai kieltäytyä tasapelistä. Jos hän pelaa oman siirtonsa, se tarkoittaa kieltäytymistä tasapelistä.
Jos ehdottaa tasapeliä toistuvasti (lähes jokaisella siirrolla), sitä voidaan pitää vastustajan häiritsemisenä. Kutsu paikalle tuomari, joka voi tarvittaessa antaa varoituksen tasapeliä toistuvasti ehdottavalle.
Miten pelin voi luovuttaa?
Voit luovuttaa pelin milloin tahansa ilmoittamalla "luovutan". Jotkut kaatavat kuninkaansa luovutuksen merkiksi.
Mitä tapahtuu laittoman siirron jälkeen?
Kutsu paikalle tuomari, joka asettaa 2 lisäminuuttia laittoman siirron tehneen vastustajan kelloon. Virallisissa (selo)kilpailuissa häviää, jos tekee 2 laitonta siirtoa pelissä. Aloittelijakisassa yleensä hieman joustetaan tästä säännöstä, koska kyseessä on harjoittelukilpailu.
Voiko pelaajalla olla useampi kuin 1 kuningatar?
Pelaajalla voi olla jopa 9 kuningatarta, jos on onnistunut korottamaan kaikki 8 sotilastaan.
Saako pelin aikana pitää pöytäkirjaa?
Saa. Normaalipelin kisoissa (miettimisaikaa vähintään 1 tunti koko peliin) jopa täytyy pitää pöytäkirjaa.
Pöytäkirja on hyödyllinen jälkianalyyseja varten. Toisaalta pöytäkirjan pitäminen vie hieman aikaa, jota on hyvin rajatusti nopeassa shakissa.
Pöytäkirjaan saa pelattujen siirtojen lisäksi merkitä vain pelaajien käyttämän miettimisajan ja mahdolliset tasapelivaatimukset. Muut siirtoihin liittyvät merkinnät (kuten "?" siirron perässä) tulkitaan kirjalliseksi analyysiksi, joka on ehdottomasti kielletty.
Ketkä pelaavat vastakkain 2. kierroksella?
Saman pistemäärän keränneet pelaavat pääsääntöisesti vastakkain, varsinkin jos käytetään sveitsiläistä paritusta. Kotimainen tasaselojärjestelmä eroaa sveitsiläisestä, koska se pyrkii löytämään aina mahdolliset tasavahvuiset parit. Joka tapauksessa samat pelaajat kohtaavat yleensä vain kerran kilpailun aikana.
Miten pisteet lasketaan kisassa?
Pelin voittaja saa 1 pisteen, tasapelistä molemmat saavat ½ pistettä. Jos pelaajia on pariton määrä, vapaakierrokselta (kilpailussa viimeisenä oleva) saa 1 pisteen. Lopputuloksiin lasketaan pelaajan kaikki pisteet.

Muita ohjeita

Tarkista ennen pelin alkua, että nappulat ovat oikeilla alkuruuduilla ja kello näyttää oikeaa alkuaikaa. Niiden korjaaminen pelin aikana aiheuttaa ylimääräistä sotkua.

Siirrä nappuloita vain yhdellä kädellä:

  • Kun linnoitat, siirrä ensin kuningasta ja vasta sitten tornia.
  • Kun lyöt nappulan, siirrä ensin lyötävä nappula pois laudalta ja sitten oma nappulasi siihen ruutuun, jossa lyöty nappula oli.
  • Kun korotat sotilaan, siirrä ensin korotusruudussa mahdollisesti oleva vastustajan nappula pois, siirrä sitten sotilaasi sen tilalle ja lopuksi vaihda sotilas korottamaasi upseeriin. Jos laudan vieressä ei ole haluamaasi upseeria, voit pysäyttää kellon hakeaksesi sen.

Pelisalissa on oltava hiljaa, kun pelejä on käynnissä, jotta et häiritse muita pelaajia. Pelaajien sähköiset laitteet eivät saa päästää mitään ääntä, pelin aikana ei saa jutella, ja jälkianalyysit pitää käydä muualla kuin pelisalissa. Parhaassa tapauksessa pelisalissa kuuluu vain silloin tällöin seuraavia sanoja:

  • "Korjaan." (Ennen kuin pelaaja korjaa nappuloiden paikkaa.)
  • "Laiton siirto."
  • "Tuomari." (Pyydetään paikalle selvittämään tilanne.)
  • "Ehdotan tasapeliä."
    • "Sopii." (Tasapeliehdotukseen suostuminen.)
    • "Jatketaan peliä." (Tasapeliehdotuksesta kieltäytyminen.)
  • "Aika." (Kun vastustajan aika on loppunut ja vaaditaan voittoa tai tasapeliä, jos itsellä ei ole materiaalia matin tekemiseen.)
  • "Luovutan."

Lisätietoja:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti