JSM-ottelussa Turun Työväen Shakkikerho 2 – LauttSSK pääsin (siis jouduin) taas hyödyntämään oppeja David Smerdonin kirjasta The Complete Chess Swindler: How to Save Points from Lost Positions. Menetettyäni upseerin alle 20 siirrossa olin epätoivoisesti yrittänyt etsiä vastapeliä luomalla sotkuja.
Swindler on sananmukaisesti huijari, mutta kyse ei ole shakkisääntöjen vastaisesta toiminnasta, vaan ennemminkin ansoittamisesta: luodaan vaivihkaa tilanteita, jotka antavat vastustajalle mahdollisuuden erehtyä.
Peli Anton Impivaara – Jyrki Heikkinen siirron 32.f4 jälkeen:
32...Tc5
Tämä lienee Smerdonin kirjan mukainen houkutusansa (decoy trap): pelataan ilmeinen uhkaus, jonka takana on toinen uhkaus.
33.Dh4?
Valkea esti ilmeisimmän uhkauksen 33...Dg4+, joka voittaisi tornin d1-ruudusta. Pelisiirron sijaan 33.Kf2! olisi estänyt kaikki mustan yritykset.
Aikapula lienee yleisin syy virheisiin. Valkealla oli jäljellä 5 minuuttia (ja 30 sekunnin inkrementti), ja vielä piti pelata 7 siirtoa ennen 40. siirron jälkeen tulevaa lisäaikaa.
33...Txc1
Tämä toinen, haarukkaan perustuva uhkaus taisi jäädä näkemättä valkealta.
34.Dh5??
Valkea tarttui daamiin ja oli siirtämäisillään 34.De1 – kunnes huomasi, että 34...Dg4+ voittaisi tornin ja pelin. Kosketettua nappulaa oli siirrettävä.
Jatkossa 34.Txc1 Dxe3+ 35.Kg2 Dxc1 36.De7+ Ka6 37.Dxf7 mustalla olisi vain pieni etu, koska valkean f-sotilas on vaarallisen lähellä korottumista.
34...Dg6+
Harhautus ratkaisee pelin.
Nopeiten voittaisi 34...Dxe3+! 35.Kh1 De4+ 36.Kg1 Dd4+, mutta pelisiirto oli helpoin laskea, kun miettimisaikaa oli alle 5 minuuttia.
35.Kf2
35.Dxg6 ei toimi, koska välisiirrolla 35...Txd1+ musta voittaisi tornin.
35...Dxh5
Valkea luovutti muutaman siirron jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti