26. huhtikuuta 2009

Tietoisku: äkkivääriä siirtoja

FIDEn shakkisäännöt sanovat:

7.4. Jos pelin kestäessä havaitaan, että on tehty sääntöjen vastainen siirto, mukaan lukien sotilaan korottamatta jättäminen ja kuninkaan lyöminen, asema on palautettava juuri virhettä edeltäneeseen tilanteeseen.

Näin siis normaalissa pelissä. Pikapelaajille on tuttua, että väärällä siirrolla häviää, kunhan vastustaja vaatii voittoa, ennen kuin on tehnyt oman siirtonsa eli ei ole vielä päästänyt irti siirtämästään nappulasta.

Nopeassa (miettimisaika 15—60 minuuttia) ja normaalissa shakissa väärän siirron tehneen vastustajalle annetaan kaksi minuuttia lisäaikaa ja vasta kolmannella väärällä siirrolla häviää.

Oletetaan että normaalissa pelissä on päädytty seuraavaan asemaan, jossa valkea on juuri siirtänyt

1.Rf7+

1...a1D??

Musta ei huomaa shakkia vaan tekee väärän siirron: korottaa a-sotilaan daamiksi. Mitä tekee valkea?

2.Rf6X!! 1-0

Valkean ei kannata huomauttaa väärästä siirrosta, koska kaksi lisäminuuttia ei auttaisi mustan ylivoimaista asemaa vastaan. Sen sijaan valkea tekee matin, joka päättää pelin eikä musta voi enää vaatia aseman palauttamista väärää siirtoa edeltäneeseen asemaan. Huomaa säännön 7.4 alku: "Jos pelin kestäessä havaitaan."

Pelkästään laillisilla siirroilla ei voi päästä noin erikoiseen asemaan, jossa mattisiirto ei shakkaa.

Korjaus 4.5.2009: Mattia ei voi tehdä laittomassa asemassa, paitsi pikapelissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti