12. huhtikuuta 2010

JSM inkrementtiaikaan

Ensi syksynä JSM-turnauksessa pelataan inkrementtiajoin. Pääasiallinen peliaika on 90 minuuttia 40 siirtoon + 30 minuuttia loppupeliin + 30 sekunnin inkrementti jokaisesta siirrosta. 60 siirron peli voi kestää siis enintään 5 tuntia. Nykyistä peliaikaa 2 tuntia 40 siirtoon + 30 minuuttia loppupeliin voi käyttää, jos digitaalisia kelloja ei ole käytettävissä.

Olli Sisättö perusteli inkrementin hyötyjä Shakkiblogissa elokuussa 2009: kiistat vähenevät, koska aina on vähintään 30 sekuntia aikaa tehdä siirto ja pöytäkirjaa on pidettävä koko pelin ajan.

Huono puoli on pelin mahdollinen venähtäminen – 90 siirron peli voi kestää 5.5 tuntia ja 120 siirron peli 6 tuntia – mikä pitää ottaa huomioon pelitilaa varatessa ja matkaotteluiden paluuta suunnitellessa.

Kellon kanssa on oltava erityisen tarkkana, jotta se pystyy laskemaan pelattujen siirtojen määrän ja näyttämään aikahäviön, jos pelaajan aika loppuu ennen 40. siirtoa:

  • Vastustajan kelloa ei pidä laittaa käymään muulloin kuin siirron tehtyään, muutenhan kello lisäisi 30 minuuttia loppupeliin liian aikaisin. Jos vastustaja kaataa nappuloita painettuaan kelloa, on parasta pysäyttää kello ja pyytää häntä korjaamaan asema eikä laittaa vastustajan kelloa käymään ja huutaa "korjaa omalla ajallasi", kuten pikapeleissä on tapana.
  • Kelloa pitää muistaa painaa jokaisen siirron jälkeen, muutenhan molemmilta pelaajilta jäisi myös saamatta 30 sekunnin inkrementti. Jos on pelattu 40 siirtoa mutta kello on laskenut vain 39 siirtoa, pelaajan aika saattaa loppua hänen miettiessään 41. siirtoa, koska kello ei ole vielä lisännyt 30 minuuttia loppupeliin. Jos aika loppuu tällaisessa tilanteessa, pelaajien pitää varmistaa pöytäkirjasta, että 40 siirtoa on tosiaan pelattu, ja sen jälkeen asettaa ajat uudestaan kelloon.

Uusi JSM-peliaika asetetaan seuraavasti DGT 2000 -kellon ohjelmasta 25 ("Fischer" tournament, up to 4 periods) ja DGT 2010 -kellon ohjelmasta 21 (Bonus tournament 4 periods):

  • 1:30 (1. pelaajan 1. aikajakson tunnit ja minuutit)
  • .00 (1. pelaajan 1. aikajakson sekunnit)
  • 1:30 (2. pelaajan 1. aikajakson tunnit ja minuutit)
  • .00 (2. pelaajan 1. aikajakson sekunnit)
  • 0.30 (inkrementti)
  • (1) 40 (1. aikajakson siirtomäärä)
  • (2) 0:30 (2. aikajakson tunnit ja minuutit)
  • (2) .00 (2. aikajakson sekunnit)
  • (2) 00 (2. aikajakson siirtomäärä)
  • OK (3. ja 4. aikajakso)

Myös Lauttasaaren avoin mestaruusturnaus kannattaisi vaihtaa inkrementtiaikaan, esimerkiksi 70 minuuttia 40 siirtoon + 20 minuuttia loppupeliin + 30 sekunnin inkrementti. Inkrementtiaikaa voi alkaa harjoitella jo meneillään olevassa turnauksessa, jossa on pelattu vasta yksi kierros.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti