9. elokuuta 2009

Kikkoja pikapeliin

Kirjoitin käyttämistäni pikapelikikoista keskusteluryhmässä sfnet.harrastus.pelit.shakki vuonna 1999 ja vastasin samalla jonkun tekemiin kysymyksiin. Samat kikat minulla on vieläkin.

Olen saanut pikapeliselokseni 2100 seuraavilla aktiivisen ja hyökkäävän pelityylin "opeilla". Tärkeintä on tietysti pelata oman tyylinsä mukaan: jos päällekäyvä tyyli ei käy luonnostaan, sitä ei kannata yrittää väkisin.

Koska kello ratkaisee suuren osan pikapeleistä, yksi tärkemmistä tavoitteista on saada vastustaja kuluttamaan paljon aikaa. Itse pelaan sen takia

  • hyökkäävästi (puolustavan osa on tunnetusti hankalampi),
  • harvinaisia avauksia (jotka itse tunnen hyvin) ja
  • avauksia joissa saan aloitetta (materiaalinkin kustannuksella).

Vastaukseni kysymyksiin:

1. Onko olemassa jokin nopea tarkistuslista, jonka ehtii käydä pikapeleissä läpi ennen jokaista siirtoa?

Minun tarkistuslistani lyhykäisyydessään:

  • Jos vastustaja uhkaa jotain, pitääkö siihen reagoida?

Esimerkiksi jos vastustaja uhkaa vähäpätöistä sotilasta, ei kannata käyttää paljon aikaa sen pohtimiseen, miten suojaisi sotilaan. Mattiuhkaan on tietysti syytä reagoida.

Jos vastustajan siirto ei vaadi reagointia, voi huoletta jatkaa omaa suunnitelmaansa. Jos ei ole erityistä suunnitelmaa – kuten kuningashyökkäystä – voi ajankulukseen tarkistaa, jättikö vastustaja nappuloita syötäväksi.

2. Miten voisi parantaa ison laudan havainnointia?

Shakkia pelataan päässä; lauta on vain yleisöä varten! Pyri pelaamaan asemia, joiden tyypilliset ideat ja sommitelmat tunnet hyvin.

Hyvä muistikin auttaa: koko lautaa ei tarvitse käydä läpi jokaisen siirron jälkeen, vaan voi keskittyä sinne, missä tapahtuu.

3. Miten voisi lyhentää pelikellon käyttämiseen menevää aikaa?

Kellonnapin painaminen on puhdasta käsitekniikkaa, jota voi harjoitella. Siitä hetkestä, kun päästää irti siirtämästään nappulasta, ei saisi kulua kuin sekunnin murto-osa kellonnapin painamiseen.

Kellonajan seuraaminen onkin toinen juttu...

4. Paraneeko siirrot, jos unohtaa pelikellossa olevan ajan tarkkailemisen kokonaan ja keskittyy pelkästään siirtoihin?

Totta kai siirrot paranevat, mutta saatat saada vähemmän pisteitä, koska häviät useammin ajalla!

Itse yritän seurata sekä oman että vastustajan ajan kulumista tietyin väliajoin, yleensä parin kolmen siirron välein. Pyrin siihen, että minulla olisi aikaa jäljellä enemmän kuin vastustajalla – paitsi silloin, kun on olevinaan niin hyvä peli, että voi huoletta miettiä voittosiirtoja pitempään.

5. Kumpi pelistrategia on pikapeleissä parempi: a) vaihtojen avulla ripeästi sotilasloppupeliin vai b) hämää vastustajaa omituisella avauksella ja saavuta näin aikaetua itsellesi?

Itselläni on toiminut jälkimmäinen strategia. Joudun harvoin loppupeliin, ehkä joka 10. pelissä, koska pyrin tieten tahtoen ratkaisuun keskipelissä.

6. Sopivatko jotkin avaukset muita paremmin juuri pikapeliin?

Koska ajalla on suuri merkitys, hyvä avaus on semmoinen, joka saa vastustajan kuluttamaan paljon aikaa. Toisin sanoen epäilyttävät ja epätavalliset avaukset, eritoten gambiitit ovat omiaan pikapeliin.

1 kommentti:

Mikko Piippo kirjoitti...

Viitoskohta on varmasti aikalailla pelaajan tasosta riippuvainen.

Joukkuebliksteissä itseäni selvästi paremmat pelaajat tuntuvat vain nopeasti vaihtavan nappuloita pois ja menevän sitten sotilaan edulla voitettuun loppupeliin :-)

Lähetä kommentti