valkea uhraa sotilaan rakentaen nopeasti sotilaskeskustan e4 + d4, kompensaationa tulee nopeaa kehitystä sekä puoliavoin g-linja (joka ei kannusta mustaa linnoittamaan kuningassivustalle). Jatkossa valkea kehittää tavallisesti lähetin joko e3:een tai g5:een, Dd2, Rc3 sekä 0-0-0. Tämän melko harvinaisen gambiitin pelikelpoisuus riippuu siitä, ketä vastaan pelaat.
Jos pelaat:
a) MM-ottelussa Anandia vastaan tai GM-turnauksessa Carlsenia, Kramnikia yms. vastaan, niin gambiitin kokeilu ei kannata. Gambiitin arvo on tällöin "?"
b) jos pelaat viikonlopputurnauksessa Erkki Virtasta (selo jotain 1400:n tai 1900:n välillä), niin gambiitti on kokeilun arvoinen mielenkiintoinen vaihtoehto. Gambiitin arvo on tällöin "!?"
c) jos pelaat yllämainittua Virtasen Ekiä vastaan kerhosi pikapeli-illassa tai varteissa, niin gambiitin arvo voi olla jopa "!"
Eli jos säännölliset pelikaverisi kuuluvat ryhmään a), niin tämän artikkelisarjan lukeminen kannattaa päättää tähän. Sen sijaan jos säännöllinen vastustajasi on Virtasen Eki, niin jatketaan eteenpäin aloittamalla parilla peliesimerkillä:
Jalas, Aaro (1504) - Wikman, Bengt (1786), MatSK:n kesäturnaus 13.6.2010 (Espoo) kommentit voittajan
1.d4 Rf6 2.g4 Rxg4 3.e4 Rf6 4.Rc3 d6 (4.-d5!?) 5.Le2 Rbd7 6.Rf3 e5 7.Lg5 Le7 8.Dd2 exd4 9.Rxd4 Rc5 10.f3 Rh5? (musta käyttää liikaa aikaa avauksessa saman ratsun siirtelyyn, mikä antaa valkealle etua) 11.Lxe7 Dxe7 12.0-0-0 Rf6 13.Thg1 (Fritzin mukaan valkea saa tässä selvimmän edun pelaamalla 13.Lb5+ Ld7 14.Rf5! Df8 15.Lxd7 Rxd7 16.Rb5 +-) 13. -g6 14.Lc4 Le6 15.Rd5! Lxd5 16.exd5 0-0-0 17.Tde1 (17.Tge1! ja pelissä esiintyvä hyökkäys- ja uhrausidea on kestävämpi!) Dd7 18.Lb5!? Dh3 19.Da5?! - pelilaudan ääressä vahvalta vaikuttanut hyökkäysajatus, joka kumoutui kuitenkin jälkianalyysissa. 19. -a6! 20.Rc6?!!
Tällainen uhraus yllättää helposti laudan ääressä, ja vastustaja hämmentyy. Kumpikin pelaajista oli myös siinä käsityksessä, että c6 -ratsun lyönnin jälkeen mustan asema romahtaisi nopeasti erilaisten mattijatkojen vuoksi, esim. 20.-bxc6 21.Lxa6+ Rxa6? 22.Dxa6+ Kb8 23.dxc6 Dc8 24.Db5+ Ka7 25.Te3 ja valkea tekee matin parissa siirrossa. Kumpikaan pelaajista ei nähnyt sitä, minkä Fritz ja ehkä te lukijatkin havaitsette sekunneissa: 20.-bxc6 21.Lxa6+ Kb8! 22.dxc6 Rd5 ja musta selviää hyökkäyksestä voittavin materiaalieduin! Mutta ihmispelaaja ei laudan ääressä toimi tietokoneohjelman tavoin. Vastustajani oli kuitenkin vakuuttunut siitä, että hän joutuu ratsun lyönnin jälkeen mattiin. Niinpä hän aikansa mietittyään siirsi: 20. -axb5?? ja 21.Da8+ Kd7 22.Te7X. Uhraus oli siis epäkorrekti, mutta pelipsykologiselta kannalta se toimi mainiosti!
Sitten korkeamman tason peliesimerkki, jossa gambiitti osoittautuu toimivaksi myös etäpelissä!
Uusitalo, Jarmo (FIN) - Pedersen, Lars (USA), 2. email MM-semifinaalin 17. erä (2001 - 2003) kommentit voittajan (Kirjeshakki 4/2003)
1.d4 Rf6 2.g4?!
Mielestäni pelaamisen arvoinen harvinainen gambiitti, jossa valkea pyrkii nopeaan kehitykseen sotilaan kustannuksella. Jos musta ei ota vastaan gambiittia, voi valkea edetä sotilaalla g4-g5 ja häätää mustan ratsun vähemmän aktiiviselle paikalle. 2. -Rxg4 3.f3 Rf6 4.e4
Valkealla on uhratusta sotilaasta korvauksena vahva sotilaskeskusta, ja g-linjakin on sopivasti puoliavoin hyökkäystä varten.
4. -d5 5.e5 Rfd7 6.f4 e6 7.Rf3 c5 8.c3 b6 9.Tg1 cxd4 10.cxd4 La6 11.Lxa6 Rxa6 12.Rc3 g6 13.f5!
Tämä siirto avaa valkealle linjoja ja ahdistaa mustan liikkuvuutta. Mustan seuraavat siirrot ovat lähes ainoita mahdollisia.
13.-gxf5 14.Lg5 Dc7 15.Tc1 Db7 16.Rb5 Tc8 17.Txc8 Dxc8 18.Da4 Rb4 19.Da7 Le7 20.Rc7 Kd8 21.Kd2 Tg8 22.Lxe7 Kxe723.Da3 Txg1 24.Dxb4 Kd8 25.Rxe6 fxe6 26.Rxg1 Dc6 27.Re2 Ke8 28.a4 Rf8 29.h4 Rg6 30.h5 Re7 31.Rf4 Kf7 32.Dd6
Tietokoneiden ja jopa ihmisten on vaikea nähdä, että loppupeli kuningatarten vaihtumisen jälkeen on valkean voitto.
32. -Dxd6 33.exd6 Rc6 34.Kc3 Kf6 35.Rd3 Ra5 36.Kb4 Rc4 37.a5 Rxa5 38.Kb5 Rc4 39.d7 Rd6 40.Kc6 ja 1-0. Musta ylitti aikansa. Hänen asemansa oli jo toivoton.
Lopuksi muutamia esimerkkejä siitä, miten gambiitti voi toimia pikapeleissä:
Heikkinen, Jyrki - Rautio,Reijo Helsinki 1998
1.d4 Rf6 2.g4 Rxg4 3.e4 d6 4.Lc4 Rf6 5.Rc3 g6 6.Rf3 Lg7 7.e5 dxe5 8.Rxe5 0-0 9.h4 c5 10.h5 cxd4 11.hxg6 Lf5 12.gxf7+ Kh8 13.Df3 dxc3 14.Dxf5 Dc7 15.Rg6X.
Heikkinen, Jyrki - Rantanen, Matti Helsinki 2000
1.d4 Rf6 2.g4 Rxg4 3.e4 d6 4.Le2 h5 5.h3 Rf6 6.Rc3 g6 7.Rf3 Lg7 8.Le3 0-0 9.Tg1 Rd7?! 10.Rg5 c5 11.d5 a6 12.Re6?! fxe613.Txg6 Re5 14.Tg1 De8? (14.-Db6!) 15.Lh6! Rg6? 16.Lxh5 Rxh5 17.Dxh5 Lxh6 18.Txg6!? (18.Dxh6! Tf6 19.e5) 18.-Lg7 19.0-0-0 Df7 20.Tdg1 Df4+ 21.Kb1 Tf7 22.Th6 Tf6 23.Th8X.
Jalas, Aaro - NN, ICC blitz 2004
1.d4 Rf6 2.g4 Rxg4 3.e4 Rf6 4.f3 d5 5.e5 Rg8 6.Le3 e6 7.Rc3 Le7 8.Rge2 Lh4+ 9.Rg3 h5 10.Dd2 Lg5?? 11.Lxg5 f6 12.exf6 gxf6 13.Lh4 c5 14.Ld3 cxd4 15.Lg6+ Ke7 16.Dxd4 Rc6 17.Dc5+ Kd7 18.0-0-0 Rge7 19.Lxf6 Th6 20.Rxd5 Txg6 21.Rxe7+ ja 1-0.
Gambiitti voi toimia pikapeleissä myös yli 2000:n vahvuisia vastustajia vastaan:
Jalas, Aaro - imsim (2016), ICC blitz 2004
1.d4 Rf6 2.g4 Rxg4 3.f3 Rf6 4.e4 d6 5.Le3 e5 6.Rc3 exd4 7.Lxd4 Rc6 8.Lb5 Ld7 9.Lxc6 Lxc6 10.Dd2 Le7 11.0-0-0 0-0 12.Rh3 b5 13.Rf4 b4 14.Rcd5 Rxd5 15.Rxd5 Lxd5 16.exd5 a5 17.Thg1 Lf6 18.Dh6 Kh8?? 19.Txg7 ja 1-0.
Heikkinen, Jyrki - Hämäläinen, Jussi Helsinki 2010
1.d4 Rf6 2.g4 Rxg4 3.e4 Rf6 4.e5!? Rg8 (4.-Rd5 5.c4 Rb6 =+) 5.Rc3 d6 6.Rf3 dxe5 7.Rxe5 Rf6 8.Lc4 e6 9.Tg1 d5 10.Le3 a6? (10.-Rc6) 11.Df3! Db6 12.0-0-0 cxd4 13.Lxd4 (13.Re4! dxe3?? 14.Rxf6 gxf6 15.Dxf6 ++-) 13. -Dc7 14.Lb3 Ld7? 15.Re4 Rxe4
16.Dxf7+ Kd8 17.Lb6 Dxb6 18.Rxd7+ Kc8 19.De1+ ja 1-0.
Valaisevia esimerkkejä siitä, miten mustan konseptit voivat seota nopeasti Gibbins-Weidenhagen -gambiitin asemissa. Tällaisia pikavoittoja et todennäköisesti saa, jos päästät vastustajasi pelaamaan jotain standardiavausta, jossa hänellä on ehkä vuosikausien ajan hioutuneet systeemit valmiina!
Artikkelisarjan toisessa osassa perehdymme tarkemmin Gibbins-Weidenhagen gambiitin syntyhistoriaan ja teoriaan. Siinä annetaan samalla vastaus siihen, keitä olivat herrat Gibbins ja Weidenhagen, joiden nimestä gambiitin nimi johdetaan. Lisäksi luvassa on analysoitu gambiitin kantapeli vuodelta 1933, jolloin valkeita nappuloita siirsi gambiitin varsinainen keksijä: the one and only Humphrey Bogart!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti