Deep Sjieng - Almond, ICT 10-turnaus 30.5.2010
kommentit Leontxo Garcia (El País)
1.e4 e6 2.d4 d5 3.exd5 exd5 4.Rf3 Rf6 5.Re5 Ld6 6.Rc3 0-0 7.Le2 c5 8.Rb5 Le7 9.0-0 Rc6 10.Le3 Rxe5?!
(tietokoneohjelmien inhimilliset virheet johtunevat siitä, että ohjelmoijat ovat ihmisiä! - musta joutuu nyt ongelmiin, koska e5-sotilas antaa valkealle tilaetua, joka mahdollistaa hyökkäyksen kuningassivustalla)
11.dxe5 Re8 12.Lf4
(myös 12.f4 on hyvä, mutta Deep Sjieng haluaa hyökätä mielummin upseereilla)
12. -a6
(12. -f6 13.Lf3 Le6 14.Te1 antaa valkealle selvää etua)
13.Rc3 Rc7 14.Te1 Le6 15.Lf3 Dd7 16.Dd2 Tad8 17.Tad1 h6
(17. -f6 18.exf6 Txf6 19.Lxc7 ja musta häviää)
18.Lg3 b6 19.a3 d4?!
jälleen virhe Almondin ohjelmoinnissa: se erehtyy arvioidessaan daamisivustalla etenemisen samanarvoiseksi kuin valkean aloitteen kuningassivustalla, parempi olisi ollut pelata tässä 19. -Tfe8
20.Re4 Db5?
tässä oli pakko pelata 20. -Ld5, koska...
21.Rf6!
jos nyt 21. -gxf6 22.exf6 Lxf6, niin 23.Lxc7 johtaa valkean suureen etuun.
21. -Kh8 22.Te4! Re8 23.Th4! Rxf6 24.exf6 Lxf6 25.Txh6+! Kg8
jos musta olisi ottanut uhrauksen vastaan 25.-gxh6, niin 26.Dxh6+ Kg8 27.Dxf6 jatkaen Le5:llä olisi johtanut valkean nopeaan voittoon, mutta mustan asema romahtaa nopeasti myös pelijatkossa:
26.Txf6!! gxf6 27.Lh4 Lf5 28.Df4 Td6 29.Dxd6 Dxb2 30.Lxf6 Dxc2 31.h4 Te8 32.Dg3+ Lg6 33.h5 Df5 34.hxg6 Dxf6 35.Ld5 ja Almond totesi jatkon niin toivottomaksi, että luovutti.
Ihmisten luomat tietokoneohjelmat: ehkä ne ovat sittenkin "inhimillisiä"?
1 kommentti:
Ainakin huonot ohjelmat ovat :-)
Lähetä kommentti