29. tammikuuta 2011

Patzerin palsta

Tällä kertaa tarkastelemme avauksissa sattuvia kommelluksia. Kohteeksemme olemme valinneet venäläisessä puolustuksessa (1.e4 e5 2.Rf3 Rf6) esiintyvän muunnelman 1.e4 e5 2.Rf3 Rf6 3.Rxe5 Rxe4!?

Tätä symmetristä pelitapaa pidettiin pitkään mustalle kyseenalaisena, koska hän menettää siinä pakottavasti sotilaan. Nyttemmin 2000-luvulla muunnelman maine on parantunut, kun on huomattu mustan saavan käytännön pelissä usein hyvää vastinetta eli kompensaatiota sotilaastaan. Tämän vuoksi tätä avausmuunnelmaa pelataankin nyt tietoisena sotilaanuhrauksena eli gambiittina. Nimekseen muunnelma on saanut Damiano-gambiitti jo vuonna 1497 pelatun kantapelinsä vuoksi.

Pedro Damiano – NN, Pariisi 1497

1.e4 e5 2.Rf3 Rf6 3.Rxe5 Rxe4 4.De2

Nyt paha virhe olisi peräytyä ratsulla 4...Rf6??, koska paljastusshakki 5.Rc6+! voittaisi pakottavasti kuningattaren eli daamin. Näinkin on kuitenkin pelattu, esim. Ranskan juniorien mestaruuskisoissa vuonna 2005 musta teki siirron 4...Rf6?? pelissä Girogan–Verdier. Musta jatkoi peliä, mutta hävisi tietysti daaminsa menetettyään.

4...De7

Ainoa tapa jatkaa peliä, koska kaikki muut siirrot häviävät.

5.Dxe4 d6

Mustan pitää tasoittaa materiaalitilanne. Nyt valkean ratsu ei voi tietenkään peräytyä, koska se on kiinnitettynä daaminsa eteen.

6.d4 f6 7.f4 Rd7 8.Rc3! dxe5 9.Rd5 Dd6?

Piti suojata c7-piste, mutta 9...Dd8 oli tässä parempi siirto. Mustan daami joutuu nyt hyvin ahtaalle. Musta ei voinut lyödä e5:een kummallakaan upseerilla: 1) 9...Dxe5? 10.Dxe5 Rxe5 11.Rxc7+ ja musta menettää tornin; 2) 9...Rxe5? 10.Lf4 ja musta menettää ratsun hankalan kiinnityksen takia.

10.dxe5 fxe5 11.fxe5 Dc6

Daamille ei löydy enää hyvää paikkaa: jos 11...Dc5 niin 12.b4.

12.Lb5 Dc5 13.Le3 Dxb5 14.Rxc7+

Ja musta luovutti menettäessään daaminsa ratsun haarukkaan.

Valkean pitäisi siis voittaa lähes leikiten, kun vastustaja pelaa näin "epäilyttävää" avausmuunnelmaa. Käytännössä se ei ole niin yksinkertaista, sillä virheet vaanivat myös silloin, kun pelaaja on saanut selvän edun.

X – Kieseritzky, Pariisi 1846

1.e4 e5 2.Rf3 Rf6 3.Rxe5 Rxe4 4.De2 De7 5.Dxe4 d6 6.d4 f6?

Kieseritzky oli mestaripelaaja, mutta tämä siirto on todettu selväksi virheeksi. Piti pelata 6...dxe5 jolloin valkean etu jää esimerkiksi siirtojen 7.Dxe5 Dxe5+ 8.dxe5 Lf5 jälkeen minimaaliseksi eikä sitä ole helppo säilyttää. Esimerkiksi jatkossa 9.Lb5+ Rd7! 10.0-0 Lxc2 11.Rc3 c6 12.Lc4 Rb6 13.Le2 Lc5 mustalla on ihan hyvät näkymät.

7.f4 Rd7 8.Rc3! fxe5 9.Rd5

Kaikki on tähän asti sujunut samaan tapaan kuin edellisessä pelissä, ja valkealla on nyt selvä etu. Kieseritzky yrittää parantaa mustan peliä edellisestä esimerkistä.

9...Rf6 10. Rxf6+!?

Yksinkertaisempi jatko tässä oli ottaa daamit pois laudalta 10.Rxe7 ja valkealla on esim. siirtojen 10...Rxe4 11.Rxc8 Txc8 12.fxe5 dxe5 13.dxe5 jälkeen sotilas enemmän sekä lähettiparin etu pelkistyneessä asemassa. Myös 10.Rxf6+ säilyttää selvän edun.

10...gxf6 11. Lb5+?

Houkutteleva idea, mutta monimutkaistaa asemaa, ja mustilla pelaava mestari saa yllättäen vastamahdollisuuksia. Tässä olisi yksinkertainen 11.fxe5 säilyttänyt edelleen selvän edun.

11...c6 12. Lxc6+ bxc6 13. Dxc6+ Kf7

Nyt valkean etu onkin kokonaan kadonnut! Tietokoneohjelma Fritz katsoo, että mustan asemassa piilevät dynaamiset vastapelimahdollisuudet tasoittavat täysin valkean näennäisen materiaali- ja asemaedun. Mustalla on siis riittävästi vastinetta eli kompensaatiota menettämästään materiaalista. Valkea ryöstää lisää materiaalia 11.Lb5?-ideansa johdonmukaisena jatkona, mutta alkaa jäädä nappuloiden kehityksessä vaarallisesti jälkeen.

14. Dxa8 Lb7 15. Dxa7 exd4+

Aloite on kääntynyt mustalle, joka saavuttaa nopeasti selvän edun valkean nappulamateriaalin enemmyydestä huolimatta.

16. Kf2 Tg8 17. Tg1 De4 18.g3??

Tämä luonnollisen näköinen siirto on pelin ratkaiseva virhe. Valkean tuli pelata 18.Da5. Mustalla olisi ollut selvä etu, mutta peliä olisi vielä voinut jatkaa tai ainakin pitkittää jatkossa 18...Txg2+ 19.Txg2 Dxg2+ 20.Ke1 Dg1+ 21.Ke2! (ei 21.Kd2?? De3+ 22.Kd1 Lf3 ja matti).

18...Dxc2+ 19. Kf1 Dd1+ 20. Kf2 Df3+ 21. Ke1 Lg7

Jotta torni pääsee mukaan peliin e-linjalle.

22. Dxd4 Te8+

Valkea on pian matissa.

23. Kd2 Te2+ 24. Kd1 Tf2+ 25. Ke1 De2X.

Mitä tästä pelistä opimme? Valkean hyvin alkanut peli sortui seuraaviin ratkaisuihin:

  1. Pelin tarpeeton komplisointi eli monimutkaistaminen silloin kun yksinkertaiset siirrot olisivat säilyttäneet turvallisen edun. Siirto 10.Rxf6!? oli vielä kelvollinen, mutta 11.Lb5+? jo selvä virhe.
  2. Materiaalin ryöstäminen on vaarallista silloin kun vastustaja saa materiaalista vastineena monta siirtoa ja aloitteen. Valkea ryösti laadun alkaen siirrolla 11.Lb5+?, mutta musta sai sen takia nappulansa nopeasti aktiivisiin asemiin (14...Lb7, 15...exd4+, 16...Tg8).
  3. Ilmeiset tai "itsestään selvät" siirrot (18.g3??) voivat usein olla ratkaisevia virheitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti