1. syyskuuta 2012

Digitaalisen shakkikellon käyttöohje

Opetamme digitaalisten shakkikellojen käyttöä kerhohuoneella keskiviikkona 12.9.2012 klo 18:00–18:30. Opetusta järjestetään uudestaan aina tarvittaessa, koska kellon asettaminen tuntuu olevan hankalaa monelle pitkäänkin shakkia pelanneelle.

Kellon käyttöohjeet on koottu tähän juttuun. Ne toimivat malleilla DGT 2010 ja DGT 2000, joka toimii samoin kuin hopeanvärinen Merex 500.

Kellon painikkeet

Kellon pohjassa on virtakytkin (ON/OFF). Etupaneelissa on seuraavat painikkeet vasemmalta oikealle:

Painike Toiminto
+1Kasvata näytössä vilkkuvaa numeroa
OK ()Hyväksy näytössä vilkkuva numero
Start/Stop (▶❚❚)Käynnistä/pysäytä aika

DGT 2010 -malli saattaa hämmentää uusia käyttäjiä:

  • Sen vasemmassa reunassa on ylimääräinen painike "pienennä numeroa" (). Se nopeuttaa ajan asettamista. Esimerkiksi jos näytössä vilkkuu peliajan numero 22, sen saa 21:ksi yhdellä painalluksella; muuten pitäisi näppäillä +-painiketta yli 30 kertaa.
  • Painikkeet "Käynnistä/pysäytä aika" ja "Hyväksy" ovat eri järjestyksessä kuin vanhemmissa malleissa. Niissä on myös symbolit (esimerkiksi ) tekstin (OK) sijasta.

Kellon peliajat

Yleisimmin käyttämämme peliajat ja niiden numerot eri kellomalleissa (listattu kellon pohjassa):

Peliajan nimi DGT 2000 DGT 2010
Blitz (5 min.)11
Time manual set33
Fischer bonus blitz (3'+02")2115
Fischer bonus manual set2318
Bonus 4 periods2521

Käsin asetettavat peliajat:

  • Time manual set. Yksi kiinteä aika ilman inkrementtiä. Esimerkiksi toisella pelaajalla 2 ja toisella 8 minuuttia.
  • Fischer bonus manual set. Yksi kiinteä aika ja inkrementti. Lauttasaaren cupin aikatasoitukset annetaan inkrementteinä, esimerkiksi toisella pelaajalla voi olla 16'+08" (16 minuuttia ja 8 sekunnin inkrementti) ja toisella 24'+12".
  • Bonus 4 periods. JSM-turnauksessa käytetty aika (lisäaika 40 siirron jälkeen ja inkrementti jokaisesta siirrosta) on hankalin yleisesti käytetty aika, jonka lyhennettyä versiota käytämme myös Lauttasaaren mestaruusturnauksessa. JSM-ajan asettaminen on selitetty erillisessä jutussa.

Perustoiminnot

Peliajan valitseminen:

  • Laita kello päälle sen pohjassa olevalla virtakytkimellä.
  • Paina +-painiketta, kunnes näytössä vilkkuu haluamasi peliajan numero.
  • Valitse peliaika Hyväksy-painikkeella.

Ajan nollaaminen ennen seuraavaa peliä:

  • Paina kahdesti kellon pohjassa olevaa virtakytkintä (ensin pois päältä, sitten takaisin päälle).
  • Hyväksy näytössä vilkkuva edellisen peliajan numero Hyväksy-painikkeella.
  • Jos aika oli asetettu käsin (manual set), se vilkkuu näytössä, jotta se voidaan tarvittaessa muuttaa. Hyväksy aika Käynnistä-painikkeella.
  • Kello on nyt valmis pelin alkuun. Peli alkaa, kun mustilla pelaava painaa Käynnistä-painiketta.

Kellon sammuttaminen:

  • Älä sammuta kelloa kesken turnauksen, jotta asetettu aika ei häviä sen muistista.
  • Sammuta kello turnauksen viimeisen kierroksen jälkeen.
  • Tarkista että kello on sammutettu, kun laitat sen laatikkoon.
  • Jos ei sammuta kelloa, patterit kuluvat muutamassa viikossa.

Ajan asettaminen käsin

Suluissa on peräkkäisten näyttöjen tekstit (kaksi viimeistä näyttöä ovat vain inkrementtipeliajassa):

  1. (0:00) Aseta ensimmäisen pelaajan tunnit ja minuutit +- ja Hyväksy-painikkeilla. DGT 2010 -mallin näytössä on ohjeteksti hrs/min.
  2. (.00) Aseta ensimmäisen pelaajan sekunnit. DGT 2010 -mallin näytössä on ohjeteksti sec.
  3. (0:00) Aseta toisen pelaajan tunnit ja minuutit samalla tavalla kuin ensimmäiselle pelaajalle.
  4. (.00) Aseta toisen pelaajan sekunnit.
  5. (0.00) Jos kyseessä on inkrementtiaika, aseta ensimmäisen pelaajan inkrementin minuutit ja sekunnit. DGT 2010 -mallin näytössä on ohjeteksti min/sec.
  6. (0.00) Aseta toisen pelaajan inkrementin minuutit ja sekunnit.

Yleinen virhe on minuuttien asettaminen tuntien paikalle:

  • Esimerkiksi aikatasoitus 6 + 4 minuuttia asetetaan peliajasta 3 (Time manual set).
  • Minuutit saattavat lipsahtaa vahingossa tuntien paikalle (6:00), jolloin peliajaksi tulee 6 + 4 tuntia.
  • Virhe pitäisi huomata viimeistään pelin käynnistyttyä, kun näytössä 5:59 eivät juoksekaan sekunnit.
  • Oikein on siis 0:06.

Virhe on myös inkrementin asettaminen sekuntien paikalle:

  • Inkrementti saattaa lipsahtaa sekuntien paikalle (näyttöön .00).
  • Inkrementti (näytössä 0.00) jää samalla helposti nollaksi.
  • Peliaika näyttää hämäävästi oikealta, esimerkiksi 10.05, mutta onkin 10 minuuttia ja 5 sekuntia + 0 sekunnin inkrementti.
  • On hyvä varmistaa joko ennen peliä tai heti ensimmäisten siirtojen jälkeen, että molemmat pelaajat saavat inkrementin.

Muistisääntöjä:

  • Kaksoispiste erottaa tunnit ja minuutit (1:30).
  • Piste erottaa minuutit ja sekunnit (19.20).
  • Sekuntinäyttö alkaa pisteellä (.00).

Lisää shakkikelloista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti