Yksi tavallisimpia taktisia keinoja pelin voittamiseksi on niin sanottu haarukka. Mistä haarukassa on kysymys? Kyseessä on oikeastaan kaksoisuhkaus – haarukoiva nappula uhkaa yhtä aikaa kahta vastustajan heikkoa kohtaa, jolloin uhkausta on mahdotonta torjua. Kaikkein tavallisin ja samalla yllättävin haarukka on ratsuhaarukka. Haarukan toteutuminen perustuu yleensä vastustajan taktiseen laskuvirheeseen, mistä seuraava peli on hyvä malliesimerkki:
Staunton, Howard – Horwitz, Bernhard London 1846
1.d4 f5 2.c4 Nf6 3.Rc3 e6 4.Lg5 Le7 5.e3 c5?! parempi olisi ollut normaali kehityssiirto 5.-0-0 tasaisin pelein. 6.Rf3 Rc6? suorastaan provosoi valkean ottamaan voimakkaan aloitteen: 7.d5! exd5 8.cxd5 Rxd5?? – epäkorrekti upseerinuhraus, joka perustui karkeaan laskuvirheeseen: 9.Rxd5 Lxg5 10.Lxg5 Dxg5 – nyt musta luuli saaneensa upseerinsa takaisin, mutta ei huomannut haarukkaa 11.Rc7+! Kd8? ja nyt pelin ratkaisi tehokas uusi d-sotilaan kiinnitykseen perustuva haarukka 12.Re6+! ja 1-0.
Myös seuraavassa pelissä haarukka seuraa välittömästi pahaa taktista virhettä:
Tamminen, Sami – Jalas, Aaro, LauttSK Open 2009
1.e4 e6 2.d3 d5 3.Rd2 Rf6 4.g3 dxe4 5.dxe4 Rc6 6.Rf3 e5 7.Lg2 Lc5 8.0-0 0-0 9.c4?! – heikentää ruutua d4, tässä olisi 9.c3 ajatuksena 10.Dc2 sekä Rc4 ollut parempi. 9. -Lg4
10.Db3 Tb8 11.Dc3 Rd4!? 12.Rxe5?? Re2+! 13.Kh1 Rxc3 ja loppu tuli nopeasti: 14.bxc3 De7 15.Ref3 Rxe4 16.Te1 Rxf2+ 17.Kg1 ja vielä yksi torjumaton kaksoisuhkaus eli haarukka paljastusshakkiin yhdistyen: 17. –Rd3+ 18.Rd4 Dxe1+ ja 0-1.
Seuraavassa pelissä kummatkin osapuolet syyllistyvät vastustajalle haarukkoja salliviin virheisiin:
Jalas, Aaro – Koski, Jonne, LauttSK Open 2009
1.d4 Rf6 2.Rf3 d6 3.Rc3 g6 4.e4 Lg4 5.Le2 Lg7 6.Le3 Rbd7 7.0-0 c5?! – parempi olisi ollut 7.-e5, jolla musta olisi tasoittanut pelin keskustassa, nyt sen sijaan valkea pääsee kontraamaan keskustassa ja saa aloitteen: 8.e5!? Rh5? 9.exd6 exd6 10.Lg5 Db6?
11.Rd5! Dxb2?? 12.Rc7+ klassinen ratsuhaarukka linnoittumatonta kuningasta vastaan.
12. –Kf8 13.Rxa8 h6 14.Tab1 Dxa2 15.Txb7? yksinkertaisempi olisi ollut 15.Le3 eikä mustalla ole korvausta menetetystä tornista, nyt musta sen sijaan saa vastapeliä: 15. –Dd5! tämäkin on eräs muunnelma haarukasta, koska mustan daami uhkaa yhtä aikaa sekä b7-tornia että a8-ratsua, valkea päättää luopua tornistaan säilyttääkseen aloitteen:
16.Txd7 Lxd7 17.Rc7 Dc6 18.Lb5?? valkea syöttää upseerin takaisin ja jää samalla terveen sotilaan tappiolle – nyt peli lipsahtaakin mustalle paremmaksi. valkean olisi pitänyt pelata 18.Ld8, jolloin musta olisi jäänyt edelleen upseerin tappiolle. 18. –Dxc7 19.Lxd7 Dxd7 20.Le3 exd4 mustan selvin eduin, mutta viimeinen virhe ratkaisee tämän pelin: 21.Lxd4 Rf4?? ja nyt seuraa jälleen haarukka: 22.Lxg7+! Kxg7 23.Dd4+ Kh7 24.Dxf4 nyt mustan peli on menetetty, ja loppukin tulee nopeasti: 24. –a5 25.Td1 Db5?? 26.Dxf7X.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Pieni täsmennys: Haarukka voi olla enemmän kuin kaksoisuhkaus. Lähetti ja torni voivat siirryttyään uhata 3 nappulaa, kuningas 5 nappulaa, ratsu ja daami 7 nappulaa.
Lisää aiheesta: haarukkasommitelmia.
Usein kuulee puhuttavan perhe haarukasta. Elikkäs kuningas kuningatar ja torni ellen ihan väärin ole ymmärtänyt...
Olen aina luullut perheshakin tarkoittavan, että ratsu uhkaa kuningasta ja kuningatarta, jotka yhdessä ovat tietysti "kuningasperhe".
Wikipedian mukaan family fork tarkoittaa, että ratsu uhkaa useampaa kuin kahta nappulaa. Ihan outo määritelmä minulle, mutta Wikipediaahan voi kuka tahansa päivittää.
Toisaalla kerrotaan Bogoljubowin keksineen family check -termin kuvaamaan ratsuhaarukkaa, jossa kuningas on mukana shakissa. Tämä kuulostaa tutulta. Ja minusta kuningatar on enemmän perhettä kuninkaan kanssa kuin muut upseerit :-)
Lähetä kommentti